søndag den 5. februar 2012

Af børn og fulde folk ....

Af børn og fulde folk skal man høre sandheden ....

Nu kan man jo ikke lige kalde min yngste søn for et barn men snarere en teenager, for han er 16 år.

Vi kom til at tale om, at hans far ikke vil have, at han opholder sig i byens midte efter mørkets frembrud, hvad enten det er kl. 16, 18, 20 eller senere. (Det skal lige siges, at faderen bor ca. 15 km fra centrum, og vi bor i centrum.) Der sker jo mange farlige ting, når man går i byens midte, og det er mørkt.

Sønnikke konkluderede selv overfor mig følgende:
Mor, efter vi flyttede, har far slet ikke føling med mig mere. Han tror stadig, at jeg er 13 år..
Min svar:
Du har desværre ret, for om 1 år efter 10. klasse, skal du i gymnasiet, og der er der fester mv.
Hans svar:
Ja, og jeg er 16 år nu, hvor jeg lovligt kan oddse, købe alkohol og blive straffet for kriminalitet. 
Jeg bliver altså 18 om 2 år!!!

Desværre har min søn ret, hans far har ikke fulgt med ham, og det er sørgeligt.
Hans far har også en eller anden "forskruet" mening om, at så længe sønnen ikke går i byen, før han bliver 18, fordi han er naiv og godtroende, så får han ikke bank. 

Jeg spurgte faderen en dag, hvor vi var sammen til noget fødselsdag hos nogle venner, om han virkelig mente det, og det gjorde han. Jeg spurgte så hvad så med vores anden søn, som nu er 20. Men det var noget helt andet, for han var stor og stærk og kunne give dem bank.
Jeg opgav at diskutere med ham, da jeg kender ham og ved, at han ikke vil ændre mening. Men vores venner, som også har en søn på vores yngste søns alder, begyndte at argumentere med ham og sagde bl.a., at vi måtte stole på, at vi havde opdraget vores sønner så godt, at de ved, hvordan de skal opføre sig i byen.

Min søn opholder sig ikke så meget hos hans far pga. denne "kontrol". Han føler, han bliver overvåget hele tiden, og det gider han ikke. Han har ikke frie tøjler her, men han har frihed under ansvar.
F.eks. han skal se SuperBowl i aften/nat, og det er ok for mig.
MEN på betingelse af, at han går i skole i morgen, for hvis man har sagt A, må man også sige B. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du skriver en kommentar, bliver jeg glad