lørdag den 10. marts 2012

"Ægteskabsloven er utidssvarende"......

I denne uge har der på TV2 været fokus på, at
"Ægteskabsloven er utidssvarende og trænger til en revidering"

Det har jo længe været sådan, at ægteskab kan "klares" på 15 minutter og er gratis, hvorimod ophævelse af ægteskab tager mellem 6 og 12 måneder og koster kr. 500,00, medmindre der har været grov vold, bigami, bortførelse af børn eller utroskab, så kan man blive skilt hurtigt. Det koster dog stadig kr. 500,00.

Dette skyldes ifølge ligestillingsfortalere blandt andet, fordi ægteskabsloven bygger på gammeldags moralbegreber, og dermed er kernefamilier det eneste rigtige.
Skilsmisse er - groft sagt - en skamplet, og derfor skal det være sværere at blive skilt.

Socialministeren Karen Hækkerup giver eksperterne ret i, at ægteskabsloven er forældet og derfor skal have en modernisering for blandt andet at give homoseksuelle ret til ægteskab.
Men inden ægteskabsloven skal moderniseres skal der ifølge Karen Hækkerup være en bred debat først, men hun foreslår selv, at der skal vælges mellem en hurtig og langsom process (hvor man også kan få parterapi og skilsmisserådgivning) af skilsmisse.

Borgerne i dette land er delt. Nogen mener, at det skal være en hurtig process at blive skilt, mens hovedparten mener, at tænkepausen på 6-12 måneder er helt i orden.

Min mening er, at der skal også være mulighed for en hurtig skilsmisse.
Hvis et ægtepar ved, at de ikke vil blive sammen og de er enige om skilsmissen, hvorfor skal de så blive ved med at være gift i yderligere 6 til 12 måneder?
Men omvendt mener jeg også, at hvis der er nogen muligheder for at kunne "redde" et ægteskab igennem parterapi/rådgivning, vil det også være ideelt. Men man kan og skal ikke tvinge parterapi/rådgivning hen over hovedet på parret.

Og så er der børnene, som rammes af en skilsmisse.
Her mener nogen eksperter, at det kun vil være en fordel med hurtige skilsmisser, da det så vil gå mindst ud over børnene.
OK- jeg er med på, at det vil være en benefit for børnene at få så rolige forhold snarest muligt, hvis forældrene ikke kan enes. Men hvis forældrene stadig ikke kan enes, selv om de ikke er sammen mere, så vil det da alligevel påvirke børnene.

Hvis vi nu vender blikket tilbage på det "at indgå ægteskab".
Det tager 15 minutter, og så har man papir på hinanden og ganske gratis.
Når nu ægteskabsloven skal revideres mener jeg, at man også skal kigge på den del.
Hvorfor bliver der her ikke lavet en slags venteliste, hvor man her vil få noget betænkningstid, om det nu er det rigtige, man gør. Det kunne være 1 måned.
Vielsen er jo også i dag gratis, og når nu der er brugerbetaling på alt (næsten) i Danmark, hvorfor så ikke også indføre en afgift her.

Jeg er måske lidt farvet på grund af min egen skilsmisse.
Faktisk er jeg også skilsmissebarn.
Men det er min mening - hvad mener I?


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Hvis du skriver en kommentar, bliver jeg glad