søndag den 3. juni 2012

Søndagens aktiviteter ...

Jeg havde for lang tid siden lovet at være hjælper til Århus City halv marathon, så min søndag startede kl 7.30, hvor den gruppe, jeg var i, mødtes. Igen var jeg så glad for min lilla cykel, for jeg er sikker på, at jeg fik kørt rigtig meget frem og tilbage. Det lilla lyn var både behjælpelig med diverse flag og fungerede også som stativ for foldede flag, så pak-æslet var i gang igen i dag.

Da starten gik, var jeg i begyndelsen af ruten. Karavanen kom ...

Og 15 minutter efter ville de allerbedste løbere komme forbi, og så ville resten af feltet komme.


Sjovt nok har/havde tilskuerne ingen respekt for disse løbere, som faktisk løber som en sild i en tønde. Mange af disse tilskuere - i hvert tilfælde der hvor jeg stod - forstod ikke lige, hvorfor de ikke måtte stå sådan cirka på cykelstien. Men da ekspres toget aka feltet kom forbi, var det bare med at få tilskuerne længere ind. En af dem, jeg var sammen med, oplevede, at et barn hoppede midt ud foran en løber. Jeg oplevede flere cyklister bede mig klappe i, fordi jeg sagde, det var bedst, de trak.

Og så havde vi ellers pause i ca en lille time, for cirka 11.05 kom den første mand i løb.
Der, hvor jeg stod, oplevede jeg en del. Blandt andet en cyklist, som synes det var rimelig irriterende at midtbyen er/var spærret af. Det resulterede faktisk i, at han kørte ind i en løber og fik en lille flyvetur. Løberen skete der ikke noget med, men cyklisten til gengæld havde en skulder, som ikke var helt god og hudafskrabning på knæet, så jeg fulgte ham hen til samaritterne. Og da jeg skulle tilbage, var der en tilskuer, som gjorde opmærksom på, at en anden løber var nede. Så mig igennem løberne og over til samaritterne. Denne løber havde det bestemt ikke godt med foden, fik jeg at vide.

Såvidt jeg har forstået var der faktisk ikke mange alvorlige uheld, og selv om solen skinnede, var det faktisk rimelig koldt - især i skyggen. Så dehydrering var der ikke lige så mange af.

Og på vejen hjem kom jeg selvfølgelig lige forbi bagagerumsmarked, så jeg tog lige en tur op og ned. Jeg så nogle interessante ting, men jeg var træt og bare en smule kold. 

Hjemme igen kunne jeg godt mærke, at jeg faktisk var kold, så jeg kravlede i seng og sov hele eftermiddagen væk.

Men det har været en sjov og god søndag ...

2 kommentarer:

  1. Det må være meget sjovt at være en del af det hele. Mangler der mon tilstrækkelig orientering til 'folket', siden man er så intolerante og/eller tankeløse over for maratonløbere i Århus?
    Jeg mener: herregud, det er da kun nogle få timer, det drejer sig om - det kan da ikke ødelægge noget.

    SvarSlet
  2. Det var mægtig sjovt, og flere løbere sagde da også tak for et godt arrangement.

    Jeg tror ikke, der var manglende information til beboere i området, men nogle (en del) fodgængere og cyklister havde bestemt ikke forståelse for løbet.
    Jeg stoppede en dame i at gå midt over vejen, da en flok løbere kom. Hendes bemærkning var: Skal jeg så stå her hele dagen? Mit svar var: Nej men der skal være et bedre hul, så du kan komme over.
    Men jeg kan så sige, at der var nogle "officials" som overhovedet ikke brugte hovedet og lukkede en taxa ud, for taxaen skulle jo dreje næsten nede ved målstregen. Bortset fra at der også var lukket af.

    SvarSlet

Hvis du skriver en kommentar, bliver jeg glad