fredag den 27. april 2012

Kommunikation ...

I dag havde vi om kommunikation altså de andre havde haft det i et par timer, inden jeg dukkede op 
både det mundtlige og det skriftlige.

Men det var faktisk meget interessant.
Vidste I, at almindelige danske borgere bruger omkring 10.000 ord? Eller den danske ordbog har omkring 200.000 ord? Og selvfølgelig er der derudover terminologier for hvert faggruppe, hobby mv. Hvis vi nu vender tilbage til ord, så kan ordet "bolig" have forskellig betydning for borgerne. Det kan være det er en rønne, hus, lejlighed, slot, sommerhus. Så selv om den almindelige borger "kun" har 10.000, kan der til hvert ord være forskellige begreber. Ret interessant synes jeg.

Derudover talte vi en del om det skriftlige materiale, som kommer via nettet eller med post.
Ordet vejledning siger jo ret så meget, for den skal lede os på vej ... og vi har alle haft med en vejledning at gøre, for hvem har ikke samlet et eller andet.
Men ret tit hører man også om vejledninger, som er vild ledende ... 
jeg har i hvert tilfælde været ude for et par stykker.
Eller hvis man leder efter et eller andet på nettet, hvor det, man gerne vil have forklaret, bliver til noget langhåret noget. Så er jeg selv den første til at gå fra det igen.
Mange gange er det jo, fordi vejledningerne bliver skrevet af fagfolk, og de skriver det, så det er logisk for dem. Det kan også godt være, at fagfolk imellem kan læse sig ud af vejledningen, men for almindelig udenforstående vil det virke som det rene vrøvl.

I forbindelse med mit studie og mit kommende erhverv er vi derfor inde på en masse sundhedsfaglige sider for at se på patient vejledninger. Nogle hospitaler har en meget brugervenlig overflade, så det er nemt at komme til patient vejledninger, hvorimod der er andre hospitaler med en meget ringe bruger overflade. Derudover kan man også se, hvilken slags skriftlig patient information de får, og her igen er det meget forskelligt fra afdeling til afdeling eller hospital, hvor meget brugervenligt dette materiale er. Nogen steder bliver informationen skrevet, så det faktisk "kun" er fagfolk, som forstår, og dette gør jo også at patienten er mere i tvivl om undersøgelsen eller lignende. Andre steder er det kort og præcist.

Dette er faktisk ret interessant og meget spændende, for det stiller jo nogle krav til os studerende om ikke kun at se på materialet med fag briller men som et menigt menneske. Opgaven/analysen, som hver studiegruppe skal lave, skal andre studiegrupper give tilbagemeldinger på. Derefter skal studiegruppen igen tage stilling til og analyser sig ud af det. Til sidst vil læreren give kommentar. Det skal nok blive interessant.

u

2 kommentarer:

  1. Kommunikation er så vigtig. Det er kun en bittelille procentdel af det man formidler via sprog. resten er kropssprog mimik og tonefald.
    Det er SÅ spændende synes jeg.

    SvarSlet

Hvis du skriver en kommentar, bliver jeg glad