torsdag den 23. august 2012

Partout kort til skadestuen ...

Troldeungen er ganske glimrende til at bruge hans partout kort til skadestuen ... han er jo en dreng.

Jeg har dog efterhånden ikke tal på, hvor mange gange den dreng har været på skadestuen - altid i forbindelse med sport skal jeg lige tilføje.

Sent aften kommer han ind til mig og siger:

"Mor - se lige min ringfinger ... helt ude ved det der led ved neglen ... den gør nas og den er helt rød og hævet .... kan du ikke se det?"

Jeg ligger i sengen i bulder mørke, hvor det eneste lys kommer fra fjernsynet. Men i det meget begrænset lys kigger jeg jo som den omsorgsfulde mor jeg er på fingeren og siger:
"Jo det kan jeg godt se ... hvad skete der?"

"Altså vi spillede basketball udendørs, og jeg hopper op efter bolden ... det var der altså også en anden, der gjorde ... og den anden kom altså til i kampens hede at slå hans hånd lige ned på min ringfinger"

"Av ... det gjorde da ondt"

"Ja for den blev helt bukket tilbage ..."

"Nå for søren ... gå du ind i seng ... det er alligevel sent og du skal tidlig op i morgen"

Troldeungen går ind på værelset måske lidt forurettet for moderen ville gøre noget

Næste morgen går han i skole. Da han kommer tilbage fra skolen, brokker han sig igen over en øm og hævet finger, som er irriterende og meget lidt samarbejdsvillig.

Moderen ringer til skadestues visitationen og forklarer efter at have oplyst forkert cpr nr. at yderste led på ringfinger er meget øm, rød og hævet. Så vi bliver skrevet op til check og kan komme ind en time efter. At vi så kommer 3 timer efter er en anden sag, for Troldeungen ville da på arbejde først.

Nu er det jo sådan, at selv om man er skrevet op til skadestuen, er det jo ikke en garanti for at komme til hurtigt, for der kan jo ske noget akut, og så venter man jo bare ...

Men det var så ikke lige tilfældet her  ... vi ankom kl. 18.36 og gik ud af døren kl. 19.03, så det var hurtig ekspedition.

Han har nu fået skinne på det yderste af ringfingeren og den skal han have på den næste uge - max 2 uger og så i gang med at lave finger gymnstik bagefter for at leddet ikke bliver stift.

Han har "kun" forstuvet leddet, men som lægen sagde kan det jo være lige så slemt som en brækket led.

Så der er endnu engang sat et stempel i hans kort til skadestuen ...

4 kommentarer:

  1. Stakkels fyr - det gør næsten mere ondt at forstuve noget end at brække noget.
    Piger kan skam også have partoutkort til skadestuer - jeg taler af egen erfaring ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jep - piger kan også have samme kort ... for jeg havde det også som barn/teenager. Jeg var ekspert i at forstuve/brække mine tæer og hænder.

      Fingre og tæer kan man ikke gøre noget ved ... hverken i brækket eller forstuvet tilstand. Der kan anlægges en skinne og det er det. Men det gør skisme ondt ;-) jeg ved det af erfaring ...

      Slet
  2. Hvor var det godt, I kom af sted til skadestuen, ellers kunne han jo have gået rundt med den ømme finger i lang tid. Det var i øvrigt hurtig ekspedition på jeres skadestue.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er en rigtig god ekspedition på vores skadestue. Man kan godt komme ind fra gaden, men så risikerer man bare at skulle sidde i flere timer, inden man kan komme til. Derfor er det vigtigt at ringe i forvejen, så får man en tid på, hvornår man skal komme op på skadestuen. Der plejer som regel kun at være en ventetid på ca 1 time - altså afhængig af om der kommer noget akut. Og hvis man kommer med "112" kommer man selvfølgelig også til med det samme ;-)

      Ja det var helt fint at han kom endnu engang på skadestuen :)

      Slet

Hvis du skriver en kommentar, bliver jeg glad